dinsdag, september 06, 2005

Shop or die

Heb je het ook wel? Het shoppingvirus. Je loopt de stad in en je moet - moet (!) - iets meehebben. Je moet iets gekocht hebben. Duur of niet duur maar je moet het hebben. Kries had het vroeger ook. Ik geef het eerlijk toe. Je stelt je gedachten er op in. Op datgene wat je net nog niet hebt. De reclamewereld en de media spelen er gretig op in om bij jou dat gevoel heerlijk aan te wakkeren of om dat waakvlammetje dat in je omgaat steeds opnieuw maar te doen opflakkeren. Al eens nagegaan bij jezelf hoeveel (honderden) Euro's daar al zouden aan besteedt zijn. Het ergste is, als je dan in het bezit bent van het ding dat je o-zo-graag wou, dat voor eventjes je honger gestild is, maar dan komt al het nieuwe hebbedingentje opdagen. Een voorbeeld,... heb jij al een MP3-speler? Neen? Dringend aanschaffen dan die handel. Ze gooien het bijna om je hoofd weg.
Een aangenaam tijdverdrijf in een luxemaatschappij is toch wel heerlijk shoppen, niet? Je verplaatst je met een minimum aan inspanning (liefst auto), je slentert rond in de stad. Je koopt dingen die nodig zijn, andere die absoluut overbodig zijn (moet je voor jezelf eens nagaan). Kries betrapt er zich soms ook nog op. Maar ik probeer meer en meer voor mezelf, mij te houden aan de aankopen van de zaken die ik gepland had en die ik absoluut wel nodig heb met daarbij steeds in het achterhoofd denkend aan verantwoord (ver)(ge)bruik van producten, goederen. Duurzame levensstijl: een keuze, maar de moeite waard om het te doen.
Snuffel eens door de volgende sites:

1 Comments:

Blogger Lies said...

Goed uitgangspunt: duurzaam consumeren.
Chapeau want het lukt mij lang niet altijd) ...

10:54  

Een reactie posten

<< Home