dinsdag, september 19, 2006

Dwars door Sint-Kruis

Zaterdag stond Kries aan de start van zijn eerste vijfkilometerwedstrijd ooit. Dwars door Sint-Kruis. Het is 14.20 uur. Een opwarming voor de vijftien- en vijfkilometerlopers door Steve Boedt – schijnt alles te weten over fitness – is een leuke en aangename verstrooiing om het aftellen naar de start om 14.3O uur te vermijden.
Het startschot gaat en Kries is mee in de middenste groep. Enthousiast loop ik de Karel Van Manderstraat door op weg naar het centrum van Sint-Kruis. Hier en daar loop ik enkele groepjes lopers voorbij. Wat verder voor mij loopt een meisje waarvan ik denk dat zij ongeveer mijn tempo loopt. Ik besluit om bij haar aan te sluiten. Zonder een woord te wisselen lopen we een hele tijd naast elkaar, in hetzelfde tempo, benen links-rechts, we maken simultane bewegingen. Ik vermoed dat ik op trainingstempo loop maar na de helft van het totale traject gelopen te hebben blijkt dit niet zo te zijn. Het gekozen tempo is te snel. Ik laat het meisje verder uitlopen en besluit om iets trager te gaan lopen. Door het warme weer en het vele in- en uitademen krijg ik een kurkdroge mond en keel. Het wordt uitkijken naar de drankbevoorrading. Ik denk dat op kilometer drie de bevoorrading staat. Om niet de volledige inhoud van mijn bekertje al lopend over mij te krijgen stop ik eventjes met lopen, drink op mijn gemak en spoel zorgvuldig mijn totaal uitgedroogde mond. Nog twee kilometer, ik ben nu klaar om mijn eerste vijfkilometerwedstrijdje ooit, in een hoger verzetje uit te lopen. In de laatste kilometer moedig ik nog een voor mij lopende, krakend en piepend oudere dame aan om nog even wat door te zetten. ‘Komaan, nog eventjes en je bent er !’ ‘Eeurgghhh’, kreunt ze terug. Ik kom binnen in 28 minuten. Ik ben een tevreden man. Negen maanden geleden gestart met lopen (101 kg) en vandaag 5 kilometer gelopen (84 kg). Een koppeltje uit Ieper waar ik aan de aankomst mee aan de praat geraak lopen ook voor het eerst een wedstrijdje mee. Ze zijn ook nog maar net beginnen lopen. Zij hebben er 30 minuten over gedaan. We spreken af om te gaan trainen voor de 10 km. Deze week begin ik er mee. Maar eerst ga ik toch nog wel enkele vijfkilomerwedstrijdjes meedoen denk ik. Die tien kilometer die komt wel. Er is keuze genoeg in wedstrijden. Wekelijks kun je kiezen uit een zeer ruim aanbod. Ja, die loopmicrobe… eens er door gebeten…

1 Comments:

Blogger MOLADY said...

mijn vlees is zwak, ik doe NIKS meer van sport...werken en nog eens werken

13:58  

Een reactie posten

<< Home